Massa

Massa
Arabiskt fullblod
1.50 i mnk
Brun
Sto
1999
Har precis blivit medryttare på denna krutfian, träffade henne första gången den femteonde januari.
Då var hon inte igångsatt så jag borstade lite på henne och pratade med Jenny, hennes fodervärd.
Hon är 12 år fyllda i år, och inte lite energi! Brukar ofta bocka och hålla på vid ridningen.
Särskilt när man rider med andra.
Hon flyttade ner till Stockholm den femte januari, till sin fodervärd Jenny som då ska sätta igång henne och om ett år när fodervärdsavtalet går ut så ska hon köpa Massa om hon vill ha henne då.
Hon är väldigt vacker, och är supersnäll. Hon kan bli något stressad upplever jag när hon står själv i stallgången men det kan vara så att jag står i "fel" stallgång. Finns en liten och en stor. Jag tror faktiskt hon inte gillar den lilla helt enkelt, där jag har fått stå dom flesta gånger jag haft henne då det varit fullt i den stora.
Första gången jag red henne själv var den femte Februari, och det gick åt helvete kan jag faktiskt säga.
Red med min kompis på sin häst som hon delar med någon annan tjej tror jag.
Och Massa var galen, i skritten sparkade hon bakut en gång. I traven kunde hon inte ha alla hovar i marken, hon bockade och bockad och bockade.
Var väldigt missnöjd kan jag säga när jag ridit klart och hon inte varit snäll en endaste gång i traven. Möjligtvis dom tre första stegen.
Efter det så har jag ridit en gång själv och min kompis var med och fotade. Kan lägga upp några bilder från den photoshooten ;)
Då bockade hon lite men var bättre. Pigg som tusan men bockade inte konstant. Då blev jag på lite bättre humör.
Efter det så har jag missat lite då jag var iväg på prao och sen red jag henne två gånger och då bara skrittat.
Vågade mig faktiskt på att rida barbacka då, kanske inte så konstigt eftersom att jag bara skulle skritta då hon hade ett sår på höger bak.
Då var hon bara mysig och jag blev lite kär i henne då.
Så nu får vi hoppas att hon är lika snäll imorn så att jag slipper bli på dåligt humör.
Nu har jag bara lite onödig fakta för er som orkar läsa ;)
Massa "svimmar" om man spänner sadelgjorden för fort, benen viker sig under henne helt enkelt. Därför måste man spänna i etapper.
Massa är lugnare om man rider ensam än om man rider med sällskap. Hon bockar mycket mer om man rider med en annan häst än om man rider ensam.
Massa hade ett föl för inte så länge sen och var en väldigt bra mamma :)
Massa är barbackahästen no. 1! Hon är helt rund om ryggen, har nästan för lite manke. Då man lätt glider fram på halsen (om hon skulle bocka) då hon inte har nån manke som stoppar. Och hon har världens mjukaste gångarter, man rör sig inte en millimeter i traven iaf.
Massa har en bomlössadel då hon som jag sa har för lite manke och då har svårt för engelsksadel om jag uppfattade det rätt av Jenny.
Nu blev det ett väldigt långt för att knappt känna hästen men så fick det bli :)
Laddar upp dessa bilder något mindre då det är sämre kvalite då jag tagit dom från fb :)
Bockiga hästen ja ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0